2.1 Inleiding

Bij het programmeren geef je allerlei opdrachten aan de computer. Dat moet je zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk doen. Daarom gaan we aan de slag met stroomdiagrammen (Engels: flow charts). Daarmee kun je op een overzichtelijke manier noteren hoe iets moet gebeuren. Hieronder zie je een voorbeeld van een stroomdiagram. Het gaat over een webshop. Het vertelt je of en wanneer een bepaald product kan worden geleverd.

 

plaatje 1-2-a

 

Zoals je ziet is elk blok een instructie. Met een pijl geef je aan wat de volgende instructie is. Verder zie je dat je bij het blok Start begint en eindigt bij het blok Einde. Bij de kleine cirkels komen twee pijlen samen en gaan ze verder als één pijl.

Een stroomdiagram heeft niet altijd iets met programmeren te maken. Maar ze zijn heel geschikt om op een overzichtelijke manier een computerprogramma te maken en uit te voeren. Ook is een stroomdiagram een goed hulpmiddel om te begrijpen hoe je het beste een probleem stapsgewijs met een computerprogramma kunt oplossen. Daarna kun je het stroomdiagram eenvoudig vertalen naar echte programmacode.

In de komende paragrafen ga je leren om (computer)programma’s te schrijven in de vorm van stroomdiagrammen. In deel 3 ga je zulke programma’s schrijven in de programmeertaal Python.

 

P.S.  De stroomdiagrammen die in dit hoofdstuk worden gebruikt, zijn gemaakt in het programma Flowgorithm [link!]. Daarin kun je niet alleen heel makkelijk je diagrammen maken. Je kunt ze vervolgens ook uitvoeren, zodat ze werken als een echt programma.